Logo stadsbladbreda.nl


EHBO-vereniging Breda Centrum: 'Wat meld je bij 1-1-2?!'

En dan ineens is het gebeurd, een ongeval vlak voor je neus. Een oudere dame is gevallen met haar fiets en kan niet meer overeind komen. Natuurlijk spreek je deze dame aan en bied je je hulp aan. Je belt naar 1-1-2 en krijgt de centralist van dienst aan de lijn.

Wat ga je melden?

Je vertelt wie je bent en wat er is gebeurd. Je geeft aan hoeveel slachtoffers er zijn en wat deze mankeren. Je vraagt naar politie, brandweer of ambulance en op welk adres (of herkenningspunt, wegnummer,rijrichting, hectometerpaaltje enz.) ze nodig zijn. De centralist kan nog veel meer vragen stellen, zij volgen een protocol en werken een vragenlijst af om zoveel mogelijk informatie te krijgen.

Hang nooit zelf op, de centralist is degene die een einde maakt aan het gesprek, misschien heb je nog niet alle vragen beantwoord! Houd na het gesprek het toestel waarmee gebeld is vrij, het kan zijn dat de centralist terugbelt. Vraag ook gerust hoe lang het duurt voordat je hulp kunt verwachten.

Het is dus heel belangrijk dat er tijdens een melding de juiste informatie wordt gegeven. Denk daarbij aan de juiste plaatsnaam, zoals bijvoorbeeld Alphen in Noord Brabant of Alphen in Gelderland. Je zou de hulpdiensten zomaar naar de verkeerde plaats kunnen sturen! Tijdens de cursus Basis EHBO wordt het maken van een goede melding bij het noodnummer 1-1-2 uitgebreid behandeld.

Wil je graag meer weten over de cursus Basis EHBO? Neem dan contact op met het secretariaat van EHBO vereniging Breda Centrum. Onze secretaris beantwoord graag alle vragen die je hebt over deze cursus. Ben je al in het bezit van een EHBO diploma maar zoek je nog een vereniging om je herhalingslessen te volgen? Ook dan kun je bij ons terecht! Ook hiervoor kun je bij ons secretariaat terecht. Neem ook eens een kijkje op onze site, www.ehbobreda.nl of op onze facebookpagina, https://www.facebook.com/ehboverenigingbredacentrum/.

Reageer als eerste

Lees ook

Meer berichten