Logo stadsbladbreda.nl


Jarenlang liep de rijksweg van Breda naar Roosendaal dwars door Etten-Leur, met ook een groot aantal stoplichten. Over deze en andere (rijks)wegen houdt Stefan Sweijen woensdag 21 februari een gratis lezing.
Jarenlang liep de rijksweg van Breda naar Roosendaal dwars door Etten-Leur, met ook een groot aantal stoplichten. Over deze en andere (rijks)wegen houdt Stefan Sweijen woensdag 21 februari een gratis lezing.

Gratis lezing over West- Brabantse (rijks)wegen

Samen met Stadsarchief Breda en Erfgoedcentrum Tongerlohuys houdt 't West-Brabants Archief de gratis Henri Mastboom-lezingencyclus. Vanaf oktober vorig jaar tot en met mei dit jaar is er elke maand 'n lezing, met als rode draad 't thema 'Boeren, burgers en buitenlui'. Op woensdagavond 21 februari is vanaf acht uur in Nieuwe Nobelaer in Etten-Leur de vijfde lezing uit de cyclus, getiteld: 'Rijkswegen in West-Brabant'.

ETTEN-LEUR - De snelweg is 'n infrastructurele toevoeging aan het landschap van de 20e eeuw, die de burgers in staat heeft gesteld om zich te verplaatsen naar verre bestemmingen. Was de auto aan het begin van de 20e eeuw nog 'n noviteit, vandaag de dag rijden er 8 miljoen in Nederland. Vandaar dat de infrastructuur hiervoor moest worden aangepast. Bestaande rijkswegen werden verbeterd en er werden nieuwe snelwegen aangelegd. Ook in West-Brabant. Met deze aanleg van het snelwegennet werd West-Brabant als regio ontsloten, en dit vergrootte niet alleen de bereikbaarheid, maar bood de West- Brabanders ook de kans om 'naar buiten' te gaan.

De lezing wordt verzorgd door Stefan Sweijen, die 'n achtergrond heeft in ruimtelijke ordening en erfgoedstudies. Hij werkt bij de gemeente Bergen op Zoom en is erg geïnteresseerd in de 20e-eeuwse ruimtelijke ordening, stedenbouwkunde en architectuur. Wegen hebben 'm altijd gefascineerd, vandaar dat hij in deze historie is gedoken en erover gepubliceerd heeft. In zijn lezing gaat in op de geschiedenis van de aanleg van de snelwegen. Wat betekende de (inter)nationale ontwikkelingen en het nationale rijkswegenbeleid voor de regio? En hoe verliep de ontwikkeling van al bestaande en geplande snelwegen rondom Breda, Roosendaal en Bergen op Zoom? Sweijen behandelt de wisselwerking tussen rijksoverheid, lokale overheden en belangenverenigingen. Welke belangen hebben er gespeeld? Hoe uitte zich dat in de praktijk, in de planning en in de daadwerkelijke aanleg?

reageer als eerste
Meer berichten