Logo stadsbladbreda.nl


Jija Sohn brengt haar voorstelling Kyabajõ. Een dagkaart voor Moving Futures kost 15 euro, 'n combiticket 21,50 euro. FOTO: BAS DE BROUWER
Jija Sohn brengt haar voorstelling Kyabajõ. Een dagkaart voor Moving Futures kost 15 euro, 'n combiticket 21,50 euro. FOTO: BAS DE BROUWER (Foto: Bas de Brouwer)

Rondreizend dansfestival Moving Futures bezoekt voor 't eerst Breda

BREDA - Dit jaar is het reizende dansfestival Moving Futures voor het eerst te gast bij PodiumBloos aan de Speelhuislaan 153 in Breda. Moving Futures is een initiatief van 5 productiehuizen: Dansmakers Amsterdam, Dansateliers, De Nieuwe Oost, DansBrabant en Random Collision. Vrijdag 9 en zaterdag 10 maart ontdek je de nieuwe gezichten van de hedendaagse dans. In 'n veelzijdig programma gehost door DansBrabant schetst het festival de contouren van 'n eigenzinnige generatie die voorop loopt. Maar liefst vier van de 5 makers die in de Bredase editie te zien zijn, hebben banden met PodiumBloos, PLAN talentontwikkeling en Breda.

Vrijdag is het boy's night out. Choreograaf Guilherme Miotto/Corpo Máquina is met Even Worse te zien, in 'n coproductie van DansBrabant en Podium Bloos. Hierin combineert hij, op virtuoze wijze, cutting edge, breakdance, experimentele hiphop en hedendaagse dans. Dansers Shane Boers, Simon Bus en Evangelos Biskas zoeken de grenzen op van hun motoriek: de machteloosheid van het bestaan vertaald in lichamelijkheid. De voorstelling Infinite Games van Jonas Frey en Joseph Simon dan zoomt in op de eindeloze mogelijkheden van een hiphop- battle. Zaterdag zijn de vrouwen aan de beurt. Jija Sohn is 'n maker die vanuit het PLAN talentontwikkeling (waar Podium Bloos onderdeel van is) wordt ondersteund. In Kyabajõ kruipt Jija in de huid van een Japanse flirterige dame. In deze voorstelling toont ze de geneugten en de perversiteit van deze figuur. Heather Ware en Hilde Elbers maakten een solo voor elkaar naar aanleiding van het thema veiligheid. In deze coproductie van DansBrabant en PodiumBloos gebruiken zij enkel wat ze voorhanden hebben: elkaar, hun lichamen en de fysieke ruimte die ze innemen om de dunne lijn te bewandelen van 'je veilig genoeg voelen'. In The Barren Lands onderzoekt Elbers hoe we onderdak en veiligheid kunnen vinden in ons eigen lichaam en in de wildernis van onze (eigen) primitieve aard. In A Fine Kind of Madness onderzoek Ware de gedachte veiligheid. Als we het gevoel van veiligheid vinden, waarom is het dan de instinctieve aard van de mensheid om dat onmiddellijk weer op het spel te zetten? PLAN-makers The100Hands kun je vrijdag en zaterdag zien op 'n externe locatie. Hun duet In the midst of everything is niet alleen een acrobatisch spel tussen twee dansers, maar toont vooral het plezier en de mogelijkheden die er door ontstaan. Het hele programma vind je op www.podiumbloos.nl.

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox