Logo stadsbladbreda.nl


Foto: Else Loof

BOEKENWEEK: Bredase schrijft boek over de schokkende waarheid van het schrijven van een boek

BREDA – Het klinkt zo romantisch, een boek schrijven. Sommigen vergelijken de totstandkoming van hun boek zelfs met de geboorte van een baby. Je zet tenslotte toch iets op de wereld. Maar er is ook een schaduwkant aan het schrijven van een boek. Want na het schrijven, begint het eigenlijk pas. Hoe zorg je ervoor dat jouw boek gelezen wordt? Daarvoor moet je hard werken.

Een boek verkoopt zichzelf niet. Dit wordt heel vaak onderschat. Boekpromotie is echt onmisbaar voor het succes van een boek. In sommige gevallen neemt de uitgever een deel van de promotie op zich, maar in de praktijk is het onontbeerlijk dat auteurs zelf ook aan boekpromotie doen. Doen ze dat niet, dan verkopen ze ook niet veel. Auteurs moeten dus telkens weer nieuwe dingen bedenken om hun boek te promoten.

Vooral voor ondernemers is een eigen boek een visitekaartje: een heel bijzonder visitekaartje! Het is namelijk een ideaal marketingmiddel. Het is een laagdrempelige manier om kennis met de ondernemer te maken. Voor een lezer van het boek is de stap om diensten van de auteur af te nemen veel sneller gezet, dan voor iemand die de auteur nog niet kent. Het vertrouwen van potentiële klant is veel sneller gewonnen en dat bevordert de verkoop. En dus schrijven veel ondernemers een boek.

Veel ondernemers die een boek hebben geschreven, vinden het alleen ontzettend lastig om hun boek te promoten. Ze hebben een boek geschreven om zichzelf als expert in de markt te zetten, om zo meer klanten te krijgen. Maar dat werkt alleen als ze ook bekendheid geven aan hun boek. En dat blijkt in de praktijk nog knap lastig. Met als gevolg dat ondernemers vaak met stapels boeken blijven zitten. Zonde! Dit is waarom Daisy Goddijn uit Breda hierover voor deze doelgroep een boek heeft geschreven.

Op 16 maart lanceert Daisy Goddijn het boek ‘Van BOEK tot BESTSELLER’ tijdens het Expertboek Auteurscafé bij Oncle Jean in Breda. “Boekpromotie is een uitdaging. Ik vergelijk boekpromotie graag met het leren van een nieuwe taal: je leert het alleen als je vaak oefent. In het begin is het lastig en onwennig. Maar als je het vaak doet, wordt het steeds makkelijker, kom je beter uit je woorden en ga je het zelfs leuk vinden. Dat geldt voor boekpromotie ook”, aldus Daisy Goddijn, schrijfcoach, uitgever, auteur en eigenaar van Uitgeverij Expertboek.

“In mijn nieuwe boek vind je 52 motiverende boekpromotie-uitdagingen voor ondernemers. Voor elke week van het jaar 1 uitdaging, zodat je het hele jaar met je boekpromotie aan de slag kunt. Het is voor ondernemers de uitdaging om potentiële klanten te laten zien dat ze een boek hebben geschreven. En net als bij het leren van een nieuwe taal: hoe vaker je aan boekpromotie doet, hoe makkelijker het gaat, hoe leuker het wordt én hoe meer profijt je van je boek hebt”, aldus Goddijn. Ze schreef eerder de boeken ‘Van BIERVILTJE tot BESTSELLER’ en ‘Experttips voor ondernemers die een boek willen schrijven’ en helpt ondernemers bij het schrijven, maken, uitgeven en promoten van hun boek.

Van BOEK tot BESTELLER

De term bestseller wordt met name bij boeken gebruikt. Maar de term bestseller betekent letterlijk: best verkocht, verkoopsucces, verkooptopper, enz. Het kan dus ook een dienst zijn die je veel verkoopt. En dat is interessant, want veel ondernemers hebben 1 dienst (of product) die voor het grootste gedeelte van hun omzet zorgt. Dat kan dus ook een bestseller zijn. De boodschap van Goddijn is dat ondernemers hun boek kunnen inzetten om een bestseller te creëren, en daarmee bedoelt ze dus een best verkochte dienst. Want daaraan verdien je vele malen meer, dan aan de verkoop van een boek. Maar ja, daarvoor moet wel boekpromotie worden gedaan, anders blijf je alsnog met stapels boeken op zolder zitten.

Het boek ‘Van BOEK tot BESTSELLER’ is vanaf 16 maart verkrijgbaar in alle boekwinkels en online via o.a. Managementboek.nl en Bol.com.

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox