Logo stadsbladbreda.nl


Majorie van Son uit Breda weet uit ervaring hoe het is om na je vijftigste nog van baan te veranderen. FOTO: PR
Majorie van Son uit Breda weet uit ervaring hoe het is om na je vijftigste nog van baan te veranderen. FOTO: PR (Foto: )

Bredase HR-manager is hoofdrolspeler in campagne

door de redactie

De economie trekt aan en sinds 2016 daalt de langdurige werkloosheid in Nederland. Onder vijftigplussers daalt de werkloosheid echter minder snel dan onder het jongere deel van de beroepsbevolking. Vijftigplussers die hun baan verliezen komen vaak lastiger aan een nieuwe baan dan hun jongere lotgenoten en hebben meer kans om langdurig werkloos te raken. Dit komt deels door vooroordelen bij werkgevers over oudere werknemers.

BREDA - Majorie van Son (60) uit Breda weet uit ervaring hoe het is om na je vijftigste nog van baan te veranderen. Ze was zelf 54 jaar toen ze bij Rüttchen Automotive B.V. aan de slag ging als HR-manager. Daar is ze verantwoordelijk voor alles wat met personeelsmanagement te maken heeft: advies, begeleiding, werving en selectie. Bij het aannemen van nieuwe mensen, let ze niet op leeftijd of afkomst, maar juist op wat iemand kan: "Je hoort veel dat vijftigplussers vaker ziek zijn, dat ze duur zijn en niet flexibel. Daar heb ik nog nooit iets van gemerkt. Het gaat niet om leeftijd, maar om wat iemand beweegt. Je hebt vijftigplussers die barsten van de energie en je hebt dertigers die zijn uitgeblust. Age is just a number." Meer dan eenderde van de medewerkers van Rüttchen is ouder dan 50 jaar. Deels zijn dat mensen die al jaren in dienst zijn, maar Majorie neemt ook regelmatig 'nieuwe' vijftigplussers aan. Dit eerste halfjaar alleen al zes nieuwe medewerkers. Majorie ziet de voordelen van oudere medewerkers en is bereid om in hen te investeren: "Oudere werknemers zijn over het algemeen trouwe, stabiele collega's, die hard werken en blij zijn dat ze tot een community behoren. Uiteindelijk gaat het op de werkvloer om een balans tussen oud en jong. Wat ouderen kunnen, kunnen jongeren weer niet en andersom. Ze stimuleren elkaar en vullen elkaar aan. Voor het succes van je bedrijf heb je vijftigplussers gewoon heel hard nodig."

Overheidscampagne

Haar verhaal en boodschap maken Majorie tot een van de hoofdrolspelers van een landelijke overheidscampagne van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De campagne deelt verhalen van werknemers, werkzoekenden en werkgevers om anderen te inspireren. De campagne Uit Ervaring volgt een aantal heldhaftige vijftigplussers. Dat kunnen werknemers, werkzoekenden of werkgevers zijn.

www.uitervaring.nl

Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox