auteur boek
auteur boek (Foto: -)

Ouder worden en gezond blijven?

Ouder worden we (als we geluk hebben) allemaal. Daar is niet veel tegen te beginnen. Iedereen wil oud worden, maar ik hoor en zie vaak dat oud zíjn niet altijd prettig is. Allerlei lichamelijke kwaaltjes (ofwel phpd, pijntje hier pijntje daar) liggen op de loer.

Pijnlijke spieren, slagaderverkalking, mindere conditie, meer vet vasthouden of juist te mager worden… Gelukkig is hier wel wat tegen te doen!

Mijn naam is Laura van Hoogstraten, 32 jaar, ik kom uit Ulvenhout en ik ben diëtist in een groot verpleeghuis en revalidatiecentrum. Ik zie iedere dag hoe belangrijk het juiste eten en drinken is om gezond ouder te worden. Hier hoort zeker geen streng dieet bij. Wel het slikken van bijvoorbeeld extra vitamine D (voor je botten en je weerstand) en het binnenkrijgen van voldoende eiwit (voor je spieren). En zo zijn er nog verschillende voedingsstoffen die extra aandacht verdienen naarmate je ouder wordt.

Je lichaam verandert naarmate het ouder wordt. Iemand van boven de vijftig jaar heeft andere hoeveelheden voedingsstoffen nodig dan iemand van dertig jaar. Door je lichaam te geven wat het nodig heeft, help je jezelf langer gezond te blijven, om bijvoorbeeld je hond uit te laten, voor je partner te blijven zorgen, lekker op vakantie te gaan of met de (klein)kinderen een dagje te gaan shoppen. Kortom; om de dingen te kunnen blijven doen die voor jou belangrijk zijn.

Een aantal belangrijke tips;

- Zorg voor een gezond gewicht;
- Beweeg regelmatig zodat je spieren in goede conditie blijven;
- Ga nóóit op een streng dieet waarbij je kilo’s tegelijk afvalt;
- Gebruik voldoende eiwitrijke voedingsmiddelen;
- Slik extra vitamine D en vitamine B12 wanneer je dat nodig hebt.

Meer weten?

Ik heb een boek geschreven: “50+ Blijf fit, eet gezond!”, wat gaat over ouder worden en fit blijven zonder ingewikkeld dieet. Alle adviezen die belangrijk zijn voor vijftig plussers staan er in. Ook vind je er hoe je aan die aanbevelingen kan voldoen. Kleine aanpassingen, bijvoorbeeld kwark eten in plaats van yoghurt, kunnen al een heel groot verschil maken voor je gezondheid. Met ‘normale’ producten, geen onzin pillen en poeders en zeker geen speciale bessen of zaden. Niet het zoveelste dieetboek om af te vallen, maar een boek wat helpt gezond te blijven. In het boek vind je een weekmenu, speciaal afgestemd op jouw leeftijd, waarin je zult zien dat er zeker ruimte is voor een stukje appeltaart en een wijntje of een biertje. Genieten van het leven is tenslotte ook belangrijk!

Het boek is te koop via de boekhandel of Bol.com. Wil je meer informatie? Kijk dan op www.blijffiteetgezond.nl

Meer berichten

Shopbox