De bewegingen en patronen die de spelers van Piaks Lab uitvoerden en aannamen bleken onverwacht hele mooie stukjes beleving op te roepen.
De bewegingen en patronen die de spelers van Piaks Lab uitvoerden en aannamen bleken onverwacht hele mooie stukjes beleving op te roepen. (Foto: )

Piaks Lab leeft zich uit in Lonely Riders

Recensie van Loney Riders door Kees Meel

Gezien in Stokvishallen in Belcrum

Kees van Meel bezocht op zaterdag 11 mei in de Stokvishallen in de Belcrum het stuk 'Lonely Riders' van Piaks Lab van Tiuri.

BREDA - De vraag of je ergens bij hoort en wat je daarvoor kunt doen, daar probeert Piaks Lab van Tiuri in het stuk Lonely Riders een modern antwoord op te geven. Met stevige muziek en veel dansachtige bewegingen zie je de pogingen van spelers om zichzelf niet te verliezen en toch bij hun 'maatjes' te blijven. Dat gebeurt in korte scènes rondom dagelijkse situaties uit het leven van jongeren. Een gespeelde reclameboodschap over zichzelf opmaken, laat tegelijkertijd iets van de moderne wereld zien alswel het ridicule ervan in reclamespotjes: ,,Ik leg 't even uit. Je start met foundation, goedkoop natuurlijk, van de Hema. Even blazen. Alleen voor meisjes, niet voor jongens.'' De bijpassende overdreven mimiek maakt het tot een mooi stukje theater. Het grote speelvlak van de ruimte in de Stokvishallen werd goed benut, omdat er telkens wel iets gebeurde of het nu een grote gast was die achter de bank wegkroop met 'mij zie je hier niet', of een ander met 'ik voel me alleen als in mijn gedachten, als ik oud word, als mijn papa boos is...'. Het zorgde voor deels humoristische, deels intieme situaties. Het is duidelijk dat regisseuse Julia Dolores van der Pas de juiste snaar bij deze spelers heeft weten te raken met deze dans-achtige voorstelling. De bewegingen en patronen die spelers uitvoerden en aannamen bleken onverwacht mooie stukjes beleving op te roepen. Het was goed zichtbaar hoe de 3 jongens en de 3 meiden ervan genoten, de stoere houdingen, de wat obscene gebaren en de kreten lieten louter spelplezier zien. Vrij spel, vrij in beweging op een bij de groep passende stijl in een eigentijdse setting, het was allemaal heel mooi om te signaleren. Dat de situaties in deze voorstelling voor en groot deel uit de spelers zelf zijn ontstaan, is zeker ook een winstpunt. Alleen is er wel het gevaar dat de spelers te veel gaan schmieren, want het publiek klapte om de haverklap, een gewoonte die van de musical is overgewaaid. Het meest intieme van de zoektocht naar zichzelf was daarom ook het boeiendste aan dit stuk.

DIT TONEELSTUK DINGT MEE NAAR ATOB TONEELPRIJS!

Ook dit seizoen dingen Bredase amateurgezelschappen weer mee naar de AtoB Toneelprijs. AtoB staat voor Amateur Toneel Overleg Breda en behartigt de belangen van de Bredase amateurtoneelverenigingen. Hoofd van de jury van de prijs is nog altijd Kees van Meel, die recensies van de genomineerde voorstellingen publiceert in Het Stadsblad.

Wil je nog meer weten over de AtoB? Kijk dan op de site www.amateurtoneelbreda.nl.

Meer berichten