'Luchtoorlog 1940 - 1945' geeft een beeld van wat er zich tijdens de Tweede Wereldoorlog in het luchtruim boven Brabant afspeelde. FOTO: BHIC
'Luchtoorlog 1940 - 1945' geeft een beeld van wat er zich tijdens de Tweede Wereldoorlog in het luchtruim boven Brabant afspeelde. FOTO: BHIC (Foto: BHIC)

Verhaal van luchtoorlog boven Brabant

Iedere crash is een verhaal over vreugde of verdriet, overwinning of nederlaag, de dood of de gladiolen… Er is geen dorp of stad in Brabant waar tijdens de Tweede Wereldoorlog geen vliegtuig is neergestort. De hele provincie is tussen 1940 en 1945 geconfronteerd met de gevolgen van de luchtoorlog die de geallieerden met Nazi-Duitsland hebben gevoerd.

BRABANT - Het nieuwe onderdeel 'Luchtoorlog 1940 - 1945' op de website van 't Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) vertelt het grote verhaal van de luchtoorlog boven Brabant. Maar vooral ook de vele kleine(re) verhalen, over jongemannen die hun leven hebben gegeven, over moedige daden, over gewone Brabanders die gecrashte piloten hielpen uit handen van de Duitsers te blijven en terug te keren naar hun onderdeel, en over onschuldige burgers die geconfronteerd werden met brandende vliegtuigen die uit de hemel vielen of met zwaar verminkte lijken in hun roggeveld.

Neem 't verhaal van Luitenant-Colonel Melvin F. McNickle, die 30 juli 1943 een crashlanding in Herpen maakt met zijn P-47C Thunderbolt. Hij overleefde de crash en werd gered door Herpenaren, maar belandde door zijn verwondingen daarna alsnog in krijgsgevangenschap. Of dat van de Britse squadronleader John Deall, die 24 december 1944 in Deurne in zijn Hawker Typhoon een noodlanding maakte. Of dat van de Baggy Maggy, een Consolidated B24-bommenwerper, die september 1944 'n bijna perfecte noodlanding bij Castelré maakte.

Het grote verhaal van de luchtoorlog vind je terug in 'n korte animatie, die je kan beschouwen als 'n soort inleiding op het geheel. Het onderdeel 'tijdlijn' belicht vier momenten uit de oorlog waarop het aantal crashes explosief toeneemt: de meidagen van '40, de Slag om het Ruhrgebied in de zomer van 1943, operatie Market Garden in september 1944 en tot slot de bevrijding van Brabant in oktober en november 1944. In het onderdeel 'gesneuvelden' is gepoogd een beeld te geven van de aantallen jongemannen die het leven gelaten hebben, zowel aan geallieerde als aan de Duitse kant, alsmede wanneer ze gestorven zijn en waar ze zoal liggen begraven. Het onderdeel 'type vliegtuigen' dan beschrijft in het kort de soorten vliegtuigen die het vaakst zijn neergestort in Brabant. Dat gaat om zowel Duitse als geallieerde bommenwerpers en jachtvliegtuigen. Het is echter geen compleet overzicht. Zo ontbreken bijvoorbeeld de transportvliegtuigen, Skytrains en zweefvliegtuigen. Hoewel er in september '44 in een paar dagen tijd relatief veel zijn neergestort, haalt 't totale aantal niet de 'top-20' van gecrashte toestellen. 'Vliegroutes' gaat in op 't feit dat geallieerde bommenwerpers over Brabant vlogen op weg naar of terugkomend van Duitsland. Onder 'crashes in Noord-Brabant' ten slotte gaan de ontelbaar vele kleine verhalen schuil over het neerstorten van de vliegtuigen, zowel individueel als per gemeente verzameld. Bij elkaar zijn het bijna 200 verhalen. Je maakt kennis met de bemanning, met de omstandigheden van de crash en met de eventuele schade aan de grond.

Meer berichten