Zilver voor teams uit Breda en Hilversum tijdens 17e EUSO

Beide Nederlandse teams die meededen aan de zeventiende EUSO (European Union Science Olympiad) behaalden een zilveren medaille. De EUSO werd gehouden van 4 t/m 11 mei aan NOVA School voor Science en Technologie van de Universiteit van Lissabon. Nederland was vertegenwoordigd met twee 5-vwo-teams: een team van het Stedelijk Gymnasium Breda met daarin Bram Arts, Bart Burggraaf en Laurens Smulders en een team van het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum met Maurits van Altvorst, Danique Braam en Tess Goudswaard. Dit jaar deden 24 EU-landen met in totaal 50 teams van drie leerlingen mee. Het thema van de olympiade was Science challenges.

Echte olympiërs

Er valt nog veel te ontdekken. Wat is de betekenis van het leven en waar gaan we naar toe? Verwondering en nieuwsgierigheid liggen aan de basis van deze zoektocht. Dat zei de Portugese staatssecretaris van Onderwijs, Joao Costa tijdens de opening. Hij wenste alle leerlingen veel succes toe en benadrukte alvast dat ze als winnaars van een land gekomen zijn en als echte olympiërs naar huis zullen gaan en dat ze dat gevoel nooit meer zullen vergeten.

Strijd tegen fake news

Een van de Duitse teams eindigde op de eerste plaats. De prijzen werden uitgereikt door de minister van Onderwijs, Tiago Brandao Rodrigues, die zelf ook een natuurwetenschapper is. Hij hield de jonge wetenschappers in spé voor dat ze op een keerpunt in hun leven staan en dat ze een grote verantwoordelijkheid zullen krijgen bij het slechten van alle grenzen binnen Europa. Kennis van natuurwetenschap en technologie is volgens hem essentieel in de strijd tégen 'fake news' en vóór een democratisch Europa.

Doel: internationale contacten leggen, samenwerken én het beste uit jezelf halen

Het doel van de EUSO: enthousiasmeren voor bèta en techniek, uitdagen het beste uit jezelf te halen en contact te leggen met gelijkgestemde leeftijdsgenoten uit andere Europese landen. Behalve het combineren van kennis en praktische vaardigheden zijn samenwerken, plannen en het verdelen van taken belangrijke aspecten van deze wedstrijd. Belangrijk subdoel van deze olympiade is leerlingen de samenhang binnen de natuurwetenschappen te laten zien en kennis te laten maken met verschillende Europese culturen.

De deelnemers zijn hoogstens 16 jaar. In teams van drie verrichten zij experimenteel onderzoek en lossen zij problemen op die biologische, natuurkundige en scheikundige aspecten bevatten.

Twee opdrachten; onderzoek aan de Portugese kurkeik en een maritiem onderzoek.

· Bij de eerste opdracht onderzochten de leerlingen de herkomst en kwaliteit van kurk en de eisen die je eraan moet stellen om er goede stoppen voor wijnflessen van te kunnen maken. Ze ontdekten dat het bederven van wijn, waardoor deze een typische kurkgeur en -smaak krijgt, veroorzaakt wordt door bepaalde schimmels in de kurk. Verder werd gekeken naar de toepassingsmogelijkheden van kurk als isolatiemateriaal.

· Bij de tweede opdracht werd onderzocht hoe in Portugal energie wordt opgewekt met behulp van zeegolven en hoe deze energie kan worden opgeslagen. De leerlingen gebruikten hiervoor een model van een golfgenerator. Ze onderzochten ook welke zeealgen het best geschikt zijn om zware metalen uit afvalwater te halen. Tot slot vergeleken ze het DNA van twee lastig te onderscheiden mosselsoorten met behulp van PCR en DNA-gelelektroforese.

Meer berichten