Bart Rodyns & Nicolas Callot
Bart Rodyns & Nicolas Callot (Foto: Bart Rodyns )

15 september concert van klavierduo Rodyns & Callot

Op zondag 15 september gaat om 16:00 uur een nieuwe internationale concertserie van start in de Sacramentskerk, Zandberglaan 58 in Breda.

In september 1854 schreef Franz Liszt aan cellist Cossmann: "Mijn monsterinstrument met drie klavieren is ongeveer veertien dagen geleden aangekomen en lijkt een groot succes te zijn." Het instrument van 1.500 kg combineert een vleugelpiano (Erard) met een 2-klaviersharmonium (Alexandre) Hoewel criticus Richard Pohl aangaf de componist dit piano-harmonium te hebben horen bespelen, was het jammer genoeg nooit in concert te horen... Bart Rodyns & Nicolas Callot willen een van de meest populaire combinaties van de 19 eeuw terug op de kaart zetten. Op allerlei gebied was Liszt een vernieuwer: samen met schoonzoon Richard Wagner stond hij aan de voorhoede van de ‘nieuwe muziek’. Ondanks wederzijdse bewondering onderhielden Wagner en Liszt ook een soort haat-liefde verhouding.
Het intieme harmoniumwerk ‘Am Grabe Richard Wagners’ vermeld: "Wagner herinner de me eens aan de gelijkenis tussen zijn Parsifal- thema en mijn eerder gecomponeerde Excelsior! Mag deze herdenking hier blijven.Groot en Subliem in de kunst van het heden, F. Liszt.”
Toen C. Franck zijn eerste volwassen composities (set trio’s) als permanent beschouwde zag Liszt deze, bood César aanmoediging, en voerde hen enkele jaren later in Weimar uit. Liszt geloofde later zelfs dat Franck's ‘Six Pie`ces pour Orgue’ "een plaats verdiende naast de meesterwerken van Johann Sebastian Bach.” Het geprogrammeerde beroemde Prelude, Fugue et variation komt uit deze ‘Six Pie`ces’, C. Franck componeerde het eerst als Harmonium-piano werk.
De praktijk van het aanpassen van 19e eeuw was vooral bedoeld om bekende werken speelbaar te maken voor thuisgebruik.
De piano en het harmonium waren dus van het grootste belang. De aantrekkingskracht van deze duo-combinatie ligt in de tegenstelling tussen de twee instrumenten. Bart Rodyns & Nicolas Callot willen met eigen en historische arrangementen deze praktijk in ere herstellen!

De toegang is gratis en er zijn mogelijkheden voor een vrije gift na afloop

Meer berichten