Breda wint European Smart Tourism Award in Accessibility 2020

Woensdagavond 9 oktober is in Helsinki bekend geworden dat Breda winnaar is van de 'European Smart Tourism Award in Accessibility 2020!' De European Smart Tourism Award is een Europese prijs om bijzondere bijdragen van steden aan slimme, innovatieve en inclusieve strategieën voor de toerisme sector te belonen. De overall prijs ging naar Gothenburg (Zweden) en Malaga (Spanje). Op deze avond werden ook prijzen uitgereikt aan steden die uitstekende prestaties hebben weggezet in een van de volgende categorieën; toegankelijkheid, duurzaamheid, digitalisering of cultureel erfgoed en creativiteit. Breda kreeg de prijs voor toegankelijkheid. De jury was vooral onder de indruk van de manier waarop Breda samen met ervaringsdeskundigen werkt aan het wegnemen van barrières en drempels.

De kracht van het samen brengen

Wethouder Boaz Adank: "Het is een fantastische beloning voor alle initiatieven die de afgelopen jaren gezamenlijk ingezet zijn door de gemeente, lokale en nationale partners zoals Breda toegankelijk voor iedereen, Citymarketing Breda, Breda University of Applied Siences en NBTC Holland Marketing, ondernemers en bewoners. Die nauwe samenwerking heeft al eerder tot mooie resultaten geleid die beloond zijn met toonaangevende prijzen zoals die van 'de beste binnenstad' en de European Access City Award. Onder de koepel Breda brengt het samen hebben we de jury kunnen overtuigen van onze voortgang op ambities, met name op het gebied van toegankelijkheid. Deze prijs kan dus worden gezien als een groot compliment aan alle Bredanaars. Zij zorgen samen voor een welkom en gastvrij gevoel voor iedereen." Hildegard Assies, directeur Citymarketing Breda vult aan: "Deze prijs sluit goed aan bij onze positionering als stad en versterkt de profilering van Breda als gastvrije toeristische bestemming. Het is een aanjager voor ontwikkeling en geeft ons bovendien toegang tot een internationaal platform van kennis, data en ervaringen."

Slimme en innovatieve oplossingen

Breda heeft in Helsinki laten zien op welke manier zij innovatieve en inclusieve oplossingen inzet om duurzaam en toegankelijk toerisme te bemoedigen, digitaal slim toerisme te bevorderen en de rol van het erfgoed, evenals die van de culturele en creatieve industrieën als toeristische troef te versterken. Voorbeelden hiervan zijn de inzet van technologie en ICT om de beleving van Breda te verbeteren en resultaten te meten. Zo worden animaties ingezet om iconische gebouwen in de stad, zoals het Spanjaardsgat en het kasteel van Breda te verlichten. Daarnaast zet duurzame LED-verlichting locaties als de Onze-Lieve-Vrouwekerk en de Willemstraat, de slimste straat van Breda, in de kijker. Ook voor 2020 staan verschillende ontwikkelingen gepland. Zo zal Breda tijdens de Vuelta a Holanda inzetten op smart experience, maximale toegankelijkheid en gastvrijheid. Er zal een speciale tribune zijn voor mensen met een beperking en routekaarten in braille voor blinden. De Vuelta wordt het living lab voor het testen van nieuwe digitale technologieën van doorstroming, crowd management en digitale ervaringen.

Overige kandidaten

Naast Breda waren ook Bratislava (Slowakije), Bremerhaven (Duitsland), Gothenburg (Zweden), Karlsruhe (Duitsland), Ljubljana (Slovenië), Málaga (Spanje), Nice (Frankrijk), Ravenna (Italië) en Turijn (Italië) genomineerd.

Meer informatie over de prijs vind je op https://smarttourismcapital.eu/news/

Meer berichten