Breda brengt leegstaande panden in de binnenstad tot leven

De gemeente Breda gaat in nauwe samenwerking met eigenaren en makelaars, leegstaande panden in de binnenstad ‘tot leven’ brengen. Etalages worden beplakt met levensgrote foto’s die Bredanaars van hun mooie stad maken.

De foto’s worden via een QR-code voorzien van contactgegevens van het pand. De onaantrekkelijke kartonnen driehoeksborden en posters met ‘te koop’ en ‘te huur’ verdwijnen zodoende uit het straatbeeld.

In een brief aan de vastgoedeigenaren klinkt de oproep om in deze moeilijke periode van de coronacrisis de beleving en aantrekkelijkheid van de binnenstad op niveau te houden. Wildgroei van verschillende borden en posters op lege panden verrommelt de stad. Met de foto’s op de etalages krijgen leegstaande panden weer positieve aandacht. Uiteindelijk zal dit de mogelijkheden tot nieuwe verhuur of verkoop vergroten, zo is de verwachting.

Een aantal makelaars en de Vereniging Commercieel Onroerendgoed Breda (VCOB) kwamen met het initiatief voor de campagne die tot 1 september duurt. Via de hashtag #ikmaakbredamooier kunnen Bredanaars foto’s sturen, waaruit een selectie gemaakt wordt. De gemeente Breda zorgt voor de bestickering en ook voor het verwijderen op een later moment.

Wethouder Boaz Adank is enthousiast over de campagne. ,,Het is natuurlijk jammer dat we leegstand hebben in de binnenstad. Als we de panden op deze manier toch aantrekkelijk maken, zal dat helpen onze binnenstad mooi te houden. Deze campagne kan een prachtige expositie worden van Breda. Ik hoop van harte dat deze campagne leidt tot meer verhuur of verkoop.''

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden